Училишната програма во која било земја предизвикува бескрајна дебата меѓу родителите. Можеби, на ниту едно место во светот нема систем на образование што целосно би ги задоволил и учениците и возрасните.
Холандија зазема едно од водечките места во светот во однос на образованието. Во исто време, никој не ги тера децата да учат овде.
Децата одат во основно училиште до 12 години
Училишниот систем во Холандија е малку поинаков од она на што сме навикнати. Самиот процес е поделен во 2 фази: од 4 до 12 години децата учат во основно училиште, а потоа преминуваат во средно.
Постојат 3 типа училишта: јавни, специјални и приватни. Згора на тоа, вообичаено е да се вклучат верски образовни институции во кои, покрај задолжителните дисциплини, се учат и дополнителни на втората опција.
Изборот на училиште не е лесна задача. Во некои области, децата се евидентираат веднаш од раѓање, во други – од 2-3 години. Предност имаат оние ученици кои живеат во близина. Обично детето оди во 1 одделение веднаш откако ќе наполни 4 години. Односно, детето може да се приклучи на одделението дури и по почетокот на учебната година, ако неговиот роденден е помеѓу октомври и мај.
Речиси не се даваат домашни задачи
До 6-то одделение на децата речиси ништо не им се дава како домашна задача. Се верува дека децата треба да уживаат во своето детство, а не да седат по цел ден по учебници и книги.
Во 1-во и 2-ро одделение, тие понекогаш учат заедно. Тие полека се подготвуваат да работат во тим, научени на основите на комуникацијата. И дури до 3-та година, кога децата ќе се навикнат на училиште, тие почнуваат да совладуваат читање, пишување и други дисциплини.
Родителите обично не ги подготвуваат своите деца за училиште – ова е задача на наставниците. Затоа, учењето букви и бројки пред да влезете во образовна институција не е прифатено овде. Холанѓаните веруваат дека не вреди да се турка дете.
Посетувањето на училиште е задолжително од 5 до 16 години (во некои случаи и до 17 или 18 години). Домашното школување е забрането во Холандија.
Возрасните обично го планираат одморот за време на училишниот распуст. И за цела земја да не оди на одмор во исто време, во секој регион официјалните одмори на училиште започнуваат во различно време. Овој распоред се менува од година во година.
Во лето, децата имаат само 6 недели одмор. А за време на училишните денови, одморите се закажуваат по 6 недели учење, за да можат и учениците и наставниците да одморат.
За време на паузата за ручек, многу деца си одат дома
Холандските основни училишта не се опремени со мензи. Паузата за ручек обично трае еден час и децата можат да си одат дома на ужина.
Родителите се активно вклучени во училишниот живот
Секој клас има возрасен кој е одговорен за комуникација помеѓу наставниците и родителите во класот. Секоја година за оваа позиција се избира ново лице.
Се организира групен и индивидуален родителски состанок. И од 4-то одделение, децата можат да се приклучат на овие разговори и да го кажат своето мислење за сите прашања.
Наместо учебници во основните одделенија се користат таблети
Во основните одделенија, покрај вообичаените учебници, децата често користат таблети и интерактивни табли во училницата.
Во неколку установи, уредите целосно ги заменија книгите, тетратките, па дури и наставниците. Наставниците овде извршуваат прилично организациски функции. Ова е експеримент за да се види дали оваа форма на образование може подобро да ја подготви следната генерација за живот во дигиталниот свет.
Возачки тест на 12 години
За разлика од основното училиште, средното училиште може да биде доста далеку од дома. Не сите образовни институции нудат обука во сите 3 програми.
Повеќето ученици стигнуваат до училиште со велосипед. Многу деца, откако ќе наполнат 12 години, полагаат возачки испит.
Овој настан се одржува секоја година во април. Младите велосипедисти треба да ја поминат патеката од приближно 6 километри, поставена токму во градот. Тестирањето се врши во текот на денот и никој не го ограничува нормалниот сообраќај за овој период. На децата кои успешно ќе го положат испитот им се доделува посебен сертификат.
Часовите не мора да се одржуваат во училницата
Идејата за активности на отворено беше популарна во Холандија во првата половина на минатиот век. Потоа беа поставени клупи и столчиња надвор од училниците, на улица. Точно, таквата практика имаше само еден недостаток: времето можеше да направи прилагодувања на образовниот процес.
Такви установи сè уште постојат. На пример, отворено училиште во Амстердам: има и застаклени и отворени простории.
Сега во пониските одделенија дел од часовите се обидуваат да ги изведуваат надвор од загушливите училници. Децата собираат шарени лисја, бараат камчиња, шетаат и во исто време не само што се запознаваат со надворешниот свет, туку и ги разбираат основите на точните науки.
Во некои образовни институции се отворени „шумски училишта“. Учениците поголемиот дел од времето го поминуваат на отворено. Според наставниците, ова не само што помага да се стекнат нови знаења и се всадува способност за тимска работа, туку и им овозможува на децата појасно да ја разберат важноста на еколошките проблеми.
Децата понекогаш не знаат дека полагаат тест
Холандија има систем на оценување од 10 поени. Бројот 5,5 се смета за минлив. Ако ученикот добие од 1 до 5, тоа значи дека програмата е слабо научена и треба да се преработи.
Децата почнуваат да полагаат различни тестови во основно училиште. Згора на тоа, во првите години не им се ни кажува дека некој ги оценува, а нема потреба да се подготвуваат за овој настан. Главната задача е да се идентификуваат сите проблематични точки и празнини во знаењето во раните фази.
Врз основа на резултатите од тестот, детето може да се задржи втора година. Во Холандија никој не се срами од ова. Напротив, се верува дека за некои деца е корисно повторно да го проучуваат материјалот и да го консолидираат знаењето.