Одењето на брод стана работа од соништата за добар дел од македонските граѓани. Некои веруваат дека тоа е одличен начин да заработите брзи пари, додека други го гледаат како единствен начин да патувате и засекогаш да останете во странство. Сепак, малку се зборува за тоа колку се работи на бродовите, и колку всушност може да се заработи.
Одговорот, барем за делот на платата, е ист како и за повеќето работни места во странство – ќе заработувате онолку колку што сте спремни да работите. За оние кои ќе го потпишат првиот договор, просечната месечна плата е од 1.000 до 1.200 долари. Како што напредуваш платата се зголемува, а за просечен договор во траење од шест месеци можно е да заработиш 7.000 евра. Износот на заработените пари значително варира во зависност од позицијата за која аплицирате. Препораката на нашите луѓе кои имаат неколку сезони зад себе на брод е да бараат работа како шанкер, особено ако сте на голем брод бидејќи додека храната е вклучена во цената на аранжманот, пијалоците се плаќаат и оставете можност за бакшиш, а понекогаш и процентуално работење.
Заработката зависи и од тоа дали ангажманот е на океански или речен брод. Во странство, тие главно пловат низ Европа во текот на летото пред да се упатат кон Карибите или Мексико. Работодавците на нив им нудат на своите вработени долгорочни договори, а исплатата е во долари. На речните бродови најчесто добивате фиксна плата, а бакшишите се делат меѓу вработените, а најголемата разлика е компанијата во која работите – ако гостите се претежно од Америка, тогаш можете да сметате на добри бакшиши, додека како вработени на бродовите сведочат, Европејците обично се помалку дарежливи. Нешто помала е заработката на речните бродови, но условите за работа се подобри, а договорите се на пократок рок. Сепак, познавање на италијански или германски јазик покрај англискиот често е едно од барањата.
Работниот ден трае од 10 до 13 часа, а најчесто се работи цела недела, без слободен ден. Ова е нешто што треба да се сфати сериозно. Дополнителна обврска, но и отежителна околност е тоа што работата на бродот е придружена со бројни обуки кои вообичаено се одржуваат кога бродот се укотвува во пристаниште, а обиколката на копното е претежно резервирана за туристи, додека вработените престојуваат на бродот.
Инаку, се препорачува кога барате ангажман тоа да биде преку локална и добро проверена агенција. Освен авионска карта и виза, не треба да плаќате ништо повеќе, никакви дополнителни тарифи или провизии. Тоа значи дека за првото качување на бродот треба да се издвојат најмногу 1.000 евра.
Интересно е и тоа што кога за прв пат почнувате да работите на брод буквално почнувате од нула, без разлика дали сте имале претходно искуство со истите работни места. Најниските позиции секогаш се резервирани за почетници, а потоа се зависи од тоа како ќе се покажете.
´- Со добра организација се може да се постигне. Во некои хотели во Македонија има работа колку и на бродот, но парите и почитта што ги добивате таму не се споредуваат со оние овде. Најлошото е што немате слободен ден толку месеци. Но, вие го прифаќате тоа во вашата глава и продолжувате да работите. Мислам дека тој психолошки момент е многу потежок – вели Ружица Ј., која по три шестмесечни договори успеа да заработи за да си купи стан во Македонија.
Слични искуства има и Зоран Ц.., кој седум пати го обновувал договорот со големи компании од странство. И сега е на брод, плови околу Јапонија. Вели дека повторно би се пријавил, но на почетокот би се обидел да обезбеди подобра работа. Сега поради искуството на бродот има раководна позиција и значително повисока плата. Се разбира, со исто работно време од 10 часа дневно.