Патниците кои доживеале непријатности поради доцнење или откажување на летот може да добијат значителен финансиски надомест. Регулативите на Европската унија ги штитат патниците и им дозволуваат да добијат од 250 до 600 евра, во зависност од околностите. Сепак, процесот на добивање компензација за откажан или одложен лет не е едноставен, а авиокомпаниите често наоѓаат начини да избегнат плаќање.
Кога патниците имаат право на компензација
Според Регулативата на ЕУ 261/2004, патниците можат да бараат компензација во три основни ситуации: кога летот доцни повеќе од три часа, кога летот е откажан или кога ќе им биде одбиено да се качат. Овие права важат за сите летови кои поаѓаат од Европската унија, без оглед на авиокомпанијата, како и за летовите што пристигнуваат во ЕУ доколку се управувани од европски авиопревозник.
Висината на таксата се одредува според должината на летот. За пократки летови до 1.500 километри, патниците можат да добијат 250 евра. Средните растојанија меѓу 1.500 и 3.500 километри носат компензација од 400 евра, додека за најдолги летови над 3.500 километри патниците имаат право на 600 евра.
Што треба да обезбедат авиокомпаниите
Покрај финансискиот надоместок, авиокомпаниите се обврзани на патниците да им пружат соодветна грижа за време на чекањето. Ова вклучува бесплатни оброци и освежување, пристап до канали за комуникација како телефон или интернет, а во случај на подолго чекање, сместување во хотел со превоз.
Важно е да се напомене дека авиокомпаниите не се секогаш обврзани да плаќаат компензација. Доколку патниците се известени за откажувањето на летот најмалку две недели однапред или им се понуди алтернативно патување во разумен временски период, компанијата е ослободена од плаќање компензација.
Исто така, во случај на вонредни околности кои не можеле да се избегнат, авиопревозникот не е должен да плати надоместок. Вонредните околности вклучуваат екстремни временски услови, политичка нестабилност, безбедносни ризици и технички проблеми кои може да ја загрозат безбедноста на летот.
Како да ги остварите вашите права
Првиот чекор во остварувањето на вашето право на компензација е да контактирате со авиокомпанијата. Патниците мора да имаат потврдена резервација и мора да се пријават за нивниот лет најмалку 45 минути пред закажаното полетување. Барањето за компензација се поднесува директно до превозникот што требало да го изврши летот, а не до посредникот преку кој е купен билетот.
Доколку авиокомпанијата не одговори на барањето во рок од два месеци или одбие да плати компензација, патниците можат да се обратат до националното тело за заштита на правата на патниците во земјата каде што се случил инцидентот. За меѓународни случаи, помош обезбедува и Европскиот центар за потрошувачи, кој може да посредува во комуникацијата со авиокомпанијата.
Статистиката покажува дека околу половина од барањата за обесштетување се одбиени. Ова не е изненадувачки со оглед на сложеноста на регулативите и бројните исклучоци што можат да ги искористат авиокомпаниите. Затоа, од клучно значење е патниците да бидат добро информирани за нивните права и како да ги остварат.
Дополнително, важно е да ја чувате целата документација поврзана со летовите, вклучувајќи го билетот, картата за патување и потврдите за доцнење или откажување. Овие документи можат да бидат клучни во процесот на докажување на вашето право на компензација.
Иако процесот на добивање компензација е често комплициран, познавањето на вашите права и упорното инсистирање на нивното почитување може да доведе до значителен финансиски надомест. Патниците треба да бидат свесни дека тоа е нивно законско право, а не добра волја на авиокомпаниите.