„Стоп за екстремизмот!“ пишува на црвен билборд во тивко село надвор од Цирих. Над натписот стои фотографија на намуртена жена со црна марама и превез.
Големиот постер е дел од кампањата на десничарската Швајцарска народна партија (СВП) за забрана на покривање на лицата за што ќе се гласа на референдумот во недела. Анкетите на јавното мислење покажуваат дека мнозинството Швајцарци ќе ја поддржат забраната и дека предлогот ќе стане закон.
“Во Швајцарија, традиција е да го покажете своето лице. Тоа е знак на нашите основни слободи”, рече Валтер Вобман, пратеник на СВП и претседател на комитетот за референдум.
Предлогот датира од 2017 година, долго пред појавата на коронавирусот, кој ги принуди возрасните да носат маски за да се спречи ширењето на инфекцијата.
Не го споменува директно исламот и неговите цели вклучуваат запирање на насилните улични демонстранти и маскираните фудбалски хулигани. Сепак, локалните политичари, медиумите и лидерите на кампањите ја нарекоа забрана за бурка и никаб.
Предлогот ги опишува напнатите односи на Швајцарија со исламот, откако граѓаните ја поддржаа забраната за изградба на нови минариња во 2009 година. Локалните забрани за покривање на лицето веќе се воведени во два кантона.
Вобман тврди дека гласањето не е глас против самиот ислам, но додаде дека „покривањето на лицето е симбол на овој екстремен, политички ислам, кој се повеќе се истакнува во Европа и за него нема место во Швајцарија“.
Франција забрани носење превез преку целото лице во јавноста во 2011 година, а Данска, Австрија, Холандија и Бугарија имаат тотални или делумни забрани за покривање на лицето во јавност.
Никој во Швајцарија не носи бурка, а никабот го носат триесетина жени, според Универзитетот во Луцерн. Муслиманите сочинуваат 5,2 проценти од швајцарското население од 8,6 милиони луѓе, повеќето од Турција, Босна и Херцеговина и Косово.
Швајцарските муслимани тврдат дека десничарските партии го користат гласот за да ги соберат своите приврзаници и да ги демонизираат, додека други предупредуваат дека забраната ќе поттикне подлабоки поделби.
„Никаб е празен лист што им овозможува на луѓето да ги прикажат своите стравови, но многу е малку веројатно дека ќе сретнете некој на улица во Швајцарија со никаб“, рече Андреас Тунгер-Занети, раководител на Центарот за религиозни студии на универзитетот во Луцерн.
Тој додаде дека забраната ризикува да го зацементира имиџот на Швајцарија како антиисламска земја и може да предизвика бес кај некои муслимани.
Многу феминистички организации се спротивставуваат на забраната.
„Освен што е бескорисен, овој текст е расистички и сексистички“, рече Инес Ел-Ших, портпаролка на муслиманската група „Виолетова шамија“.
„Неприфатливо е во швајцарскиот устав во 2021 година да има напис кој пропишува или им забранува на жените да носат што сакаат“, изјави Ел-Ших за АФП.
“Забраната за бурка не е за жените, туку против нив. Без разлика дали сме во мини здолниште, бурка или топлес, ние сакаме право на избор”, додаде таа.